Nieuwe artikelen

Alles over bijtelling

Bijtelling is een bekende term voor zakelijk rijdend Nederland. Maar hoe werkt bijtelling precies? We leggen het in dit artikel kort en bondig uit.

Wat is bijtelling

Als een zakelijke auto ook privé wordt gebruikt (meer dan 500 km prive per jaar) ziet de Belastingdienst dit als extra inkomen voor de medewerker. En hier moet belasting voor worden betaald, de zogenoemde “bijtelling”. Het zijn dus de fiscale kosten voor het privégebruik van de auto van de zaak. Het is een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

Bijtelling in 2021

In de afgelopen jaren is er veel verandering geweest in de hoogte van de bijtelling. De Bijtelling 2021 is voor benzine, diesel en hybride voertuigen 22%.  Voor elektrische auto’s geldt een bijtellingpercentage van 12% in 2021 tot een maximum cataloguswaarde van € 40.000 hierboven. Voor het bedrag hierboven geldt bijtelling van 22%.

Bijtelling berekenen

Het berekenen van de bijtelling is niet moeilijk, maar je moet het even weten. Stel dat een auto van de zaak een cataloguswaarde heeft van € 25.000 en valt in het bijtellingpercentage van 22%. En u heeft een eigen bijdragen van € 1200 per jaar. Dan bedraagt de bijtelling 22% van 25.000 minus € 1200 is € 4.300 per jaar. Dit is de bruto bijtelling.

Alles over bijtelling

Wat als ik geen bijtelling wil?

Uiteraard heeft u ook de keuze om geen bijtelling te betalen voor de auto van de zaak. Voorwaarde hierbij is dat u minder dan 500 kilometer privé per jaar rijdt in de zakelijke auto. Om dit te kunnen aantonen bij de Belastingdienst, is het nodig om een rittenregistratie bij te houden. Hierin staan alle ritten vermeldt die u rijdt met hierbij ook het karakter van een rit; privé of zakelijk.

Rittenregistratie bijhouden

Het bijhouden van ritten kan op verschillende manieren. De meest tijdrovende manier is om dit handmatig te doen. Elke rit wordt dan in een schriftje genoteerd met alle eisen die hieraan verbonden zijn. Een eenvoudigere en modernere manier is gebruik te maken van een GPS rittenregistratiesysteem, bijvoorbeeld die van TrackJack.

https://www.trackjackeurope.com/kennisbank/bijtelling/2021-2/

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Riscript.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Werkschakelaar versus hoofdschakelaar: wat is het verschil?Elektriciteit is essentieel, maar er veil

Werkschakelaar versus hoofdschakelaar: wat is het verschil?Elektriciteit is essentieel, maar er veilig mee omgaan is heel belangrijk. In een installatie spelen verschillende schakelaars een rol, zoals de hoofdschakelaar en werkschakelaar. Weten wat ze doen en wanneer je ze gebruikt helpt risico’s voorkomen en zorgt voor een veiligere werkomgeving. De hoofdschakelaar: de centrale uit- en aanzetknopDe hoofdschakelaar is het centrale punt in je installatie. Hiermee schakel je de volledige stroomtoevoer naar je woning of gebouw aan of uit. Dit is handig bij noodgevallen of als je helemaal geen stroom wil. De hoofdschakelaar zit altijd in de meterkast en zorgt voor snelle onderbreking van de stroom naar alle groepen. Wat doet een werkschakelaar precies?Een werkschakelaar maakt een deel van de installatie spanningsvrij. Dit is belangrijk bij onderhoud of reparatie. Zo voorkom je dat er onverwacht stroom op die groep staat en vergroot je de veiligheid voor jezelf en anderen. Daarnaast zorgt het

Gepubliceerd door Riscript.nl